Sunday 10 June 2012

Perang Punic Ketiga

Rom kini menumpukan perhatiannya kepada Perang-perang Macedonia, dan untuk mengamankan wilayah Hispania yang baru diperoleh.
Bagaimanapun, Carthage kini dikecilkan menjadi satu negara kota tunggal yang tidak mempunyai angkatan tentera serta mempunyai hutang yang amat besar, dan bergantung kepada Rom untuk perlindungan ketenteraan dan penimbangtaraan tentang perkara-perkara antarabangsa. Tanpa angkatan tentera, Carthage mengalami serangan daripada Numidia, jirannya, dan di bawah syarat-syarat perjanjian dengan Rom, pertikaian-pertikaian itu akan ditimbang tara oleh Senat Rom. Oleh sebab Numida merupakan "negara bernaung" yang disukai oleh Rom, keputusan-keputusan Rom amat dicondongkan supaya memihak kepada Numidia.
Selepas lebih kurang lima puluh tahun dalam keadaan ini, Carthage dapat menjelaskan ganti rugi perangnya, dan menganggap diri tidak lagi diikat oleh sekatan-sekatan perjanjian, walaupun Rom tidak menganggap sebegini. Carthage mengumpulkan seangkatan tentera untuk menangkis angkatan-angkatan tentera Numidia, tetapi dikalahkan dengan segara dan menyebabkan mereka menanggung hutang lagi, kali ini kepada Numidia.
Faham ketenteraan Punic yang baru ini mengejutkan banyak orang Rom, termasuk Cato Lebih Tua yang selepas pelayarannya ke Carthage, mengakhirkan semua ucapannya dengan: "Ceterum censeo Carthaginem esse delendam." - "Aku juga berpendapat bahawa Carthage harus dimusnahkan".
Pada tahun 149 SM, dalam satu percubaan untuk mengamankan Carthage, Rom membuat satu siri tuntutan yang semakin bersifat menindas dan yang bertamat dengan tuntutan yang hampir tidak mungkin bahawa kota Carthage dirobohkan dan dibina semula jauh dari pantai di dalam Afrika. Carthage menolak tuntutan terakhir ini dan Rom mengisytiharkan Perang Punic Ketiga. Scipio Aemilianus mengepung kota itu selama tiga tahun sebelum beliau berjaya memecahkan tembok bandar tersebut, dan menjarah serta membakar Carthage. Mengikut legenda, angkatan tentera Rom pernah mencuba menyemaikan garam supaya tiada apa-apa yang dapat bertumbuh di sana. Bagaimanapun, ini tidak mungkin disebabkan harga garam yang amat tinggi ketika itu dan oleh itu, hanya merupakan sebuah legenda. Orang-orang Carthage yang masih hidup dijual sebagai hamba abdi, dan Carthage tidak lagi wujud sehingga Octavian membina semula kota itu sebagai sebuah koloni untuk para bekas perajurit Rom satu abad kemudian.

No comments:

Post a Comment